Selecteer een pagina

Dennis van egmond

Gesprekken, VErhalen & merken 

De organisatie

achter het merk

In 1998 startte ik mijn carrière als merkstrateeg bij FHV/BBDO. Daar leerde ik het vak van reclamemaker. En veel later in mijn carrière heb ik bij N=5 veel plezier beleefd aan mijn betrokkenheid bij vele prijswinnende reclamecampagnes. Maar toch, hoe leuk het ook is, mijn hart heeft nooit echt bij reclame gelegen. Ik heb de organisatie achter het merk altijd veel interessanter gevonden dan de glanzende buitenkant.

In organisaties voel je de betrokkenheid van mensen die er elke dag werken en vind je de verhalen die het verschil maken in de buitenwereld. Dus toen het interne communicatiebureau Signum in het jaar 2000 onderdeel werd van de FHV Groep, greep ik de kans om mezelf daar te specialiseren in internal branding. Zo leerde ik het interne krachtenveld kennen van grote organisaties zoals PostNL, Essent, Vodafone, KPN, Interpolis, Rabobank, Postbank en de Nederlandse Politie. Ook ontdekte ik dat interne communicatie hele andere wetten kent dan reclame en hoe beide disciplines elkaar kunnen versterken.

Sindsdien heb ik gezocht naar wegen om de binnen- en buitenwerelden van organisaties te verenigen. Dat ging niet zonder slag of stoot, omdat merken voor veel mensen slechts reclamemiddelen zijn. Zonde, want daarmee blijft zoveel potentieel onbenut, Voor mij zijn het in de eerste plaats krachtige management tools, die gebruikt kunnen worden om organisaties te sturen en medewerkers te binden. Maar dan moet het verhaal waar klanten mee verleid worden, ook de hoofden en harten van collega’s veroveren.

Pas na mijn tijd bij N=5 slaagde ik er in als zelfstandig merkstrateeg klanten te vinden waarmee ik samen deze verhalen kon ontwikkelen en het merk zowel binnen als buiten de organisatie tot leven kon brengen.De sterkste voorbeelden hiervan zijn Inholland, Deloitte Risk Advisory, Partou Kinderopvang en kleine bedrijven zoals Het Juridisch Platform, Berghauser Pont en VHP Human Performance.

Tegenwoordig ben ik veel meer een gespreksleider dan een creatief strateeg. Mijn interesse ligt vooral bij het tot leven brengen van strategieën en verhalen. Oftewel, ik hoef ze niet zo nodig meer zelf te bedenken. Het blijft leuk werk waar ik mijn handen niet voor om draai, maar mijn uitdaging ligt bij mensen bewust maken van het potentieel én de consequenties van hun eigen plannen, strategieën, verhalen en merken. En dat doe ik dus vooral door middel van gesprekken.

Gespreksleider met een…

Het is en blijft lastig is om in de waan van de dag samen de rust te vinden voor een goed gesprek. Om die schaarse tijd goed te benutten, zorg ik ervoor dat jullie er het maximale uithalen en zo min mogelijk tijd in de voorbereiding hoeven te steken. En ik leid de gesprekken in goede banen, waardoor de kennis en ideeën van je collega’s maximaal besproken en benut worden. Dat is de begeleiding die je van elke gespreksleider mag verwachten. Mijn meerwaarde is dat ik gesprekken ook inhoudelijk stuur en diepgang geef.  Mijn ervaring als merkstrateeg gebruik ik om ter plekke creatieve perspectieven te openen, die jullie in staat stellen samen tot nieuwe inzichten te komen.

… uitgesproken mening.

Tijdens ons gesprek leg ik mijn observaties, twijfels en ideeën op tafel. Het resultaat is dat jullie niet alleen met elkaar, maar ook met mij in gesprek gaan.  Zo daag ik jullie uit meningen te veranderen en nieuwe standpunten in te nemen. Verwacht dus een gesprek waarin ik jullie een spiegel voorhoud en jullie strategie én manier van denken kritisch maar opbouwend tegen het licht houd. Niet om de strategie te verwerpen of veranderen, maar juist om het te verrijken en verdiepen, zodat het meebeweegt met een veranderende wereld. Het is altijd mijn doel meer bewust te maken waar jullie samen voor staan en hoe jullie het verschil maken als team of organisatie. 

TESTIMONIALS

Wij hebben de gesprekken met Dennis als zeer nuttig ervaren. De begeleiding was open, constructief en professioneel. Het heeft ons een gedeelde focus opgeleverd en daarbij inzicht gegeven in onze drijfveren, zowel als bedrijf en persoonlijk. Daarnaast zijn er verassende speerpunten naar voren gekomen waarin Het Juridisch Platform zich kan onderscheiden.

 Erwin Crooij, Directeur Het Juridisch Platform.

In de onze dynamische markt voelden wij ons genoodzaakt om nog eens te bezien waar wij als Viadesk voor staan. Dennis heeft ons daarin uitermate goed begeleid. Via hands on gesprekken met directie en personeel zijn we nu op een punt waarin heldere en onderbouwde keuzes zijn gemaakt. Een nog belangrijker: waar iedereen achter staat. Een mooi startpunt om nu door te pakken en concreet uit te gaan voeren!

Mujibor de Graaf, Commercieel Directeur Viadesk.

Dennis is een meesterlijk debater en analyticus. Als debater is hij strak op de inhoud en wars van alle vormen van politiek. Zo kom je tot de kern van de zaken die ertoe doen. Als analyticus is hij scherp, creatief en onconventioneel. Bovendien zijn z’n analyses nooit eindpunten in het denken, maar bieden altijd nieuwe perspectieven en mogelijkheden. Het zijn inspirerende startpunten tot vérder denken en het zetten van volgende stappen.

Mark Fekkes, zelfstandig creative director.

Ik heb Dennis leren kennen als een gedreven, professionele strateeg die de inhoud voorop stelt en oppervlakkigheid schuwt. Vanaf het begin gaat hij voor het allerbeste resultaat vanuit een enorme, oprechte betrokkenheid. Zijn analytische, kritische blik combineert hij met een pragmatische aanpak, zodat resultaten worden geboekt. Zijn enthousiasme en informele houding maken hem tot een prettige partner om mee samen te werken

Diana Philippi, Manager Communicatie Partou Kinderopvang

Dennis is een creatief strateeg die op respectvolle en integere wijze bouwt aan een merk. Hij maakt zich niet groter dan het merk of zijn klant, maar werkt vanuit zijn intelligentie, ervaring en een feilloos gevoel voor het DNA van de organisatie.

Rozemarijn Nieste, Brandmanager XS4ALL.

Ik heb intensief met Dennis samengewerkt op Optimel. Hij is een goede luisteraar, stelt kritische vragen en denkt actief mee. Complexe vraagstukken brengt hij terug tot een inzichten die prikkelen en enthousiasmeren.

Carlo Haerens, Marketing Manager Friesland Campina.

Het is Dennis gelukt om, samen met ons als klant, door te dringen tot de essentie van het communicatieprobleem en dit door te vertalen in een prikkelende strategie. Met als creatief resultaat de inmiddels ingeburgerde slogan ‘100% Bob 0% op’. Het was prettig werken met Dennis, met op z’n tijd leuke discussies over de Bob-case én het communicatievak.

Marcel Dezentjé, Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

KLANTEN sinds 1998

Telefoon

+31.6.53765171

Email

mail@dennisvanegmond.nl

Adres

A’DAM Toren, Amsterdam