dennis van egmond
GESPREKSLEIDER & CREATIEF STRATEEG
Bespreek de grond waarop je samen staat én werkt.
GRONDGESPREKKEN
Ik help mijn klanten met andere ogen te kijken naar hun werk, organisatie en markt. Dat is wat ik al 20 jaar doe, op diverse manieren. Sinds kort doe ik dat vooral via grondgesprekken, omdat dit de beste manier is waarop ik de samenwerking tussen collega’s kan helpen verbeteren. En dat is waar het allemaal om draait, toch?
EN MEER...
Naast het grondgesprek bied ik andere gespreksvormen aan, die allemaal ook nieuwe en creatieve perspectieven openen op de grond die collega’s delen. Op deze website kan je daar meer over lezen. Maar mijn werk is altijd maatwerk, dus als je wilt weten hoe ik je het beste kan helpen, bel dan even. Er gaat immers niets boven een goed gesprek, toch?
GESPREKSVORMEN
GRONDGESPREK
Een grondgesprek begint als gesprek over de wereld. Ik daag jullie uit samen een mening te vormen over zaken die ver af lijken te staan van jullie praktijk. Zo komen er gedeelde overtuigingen, drijfveren en waarden aan de oppervlakte, die binnen je team leven, maar die zelden besproken worden tijdens het werk. En dat opent weer nieuwe perspectieven op jullie organisatie, markt of strategie. Zo ontstaan op strategisch én praktisch niveau nieuwe ideeën en inzichten, die jullie samenwerking verbeteren.
ONTDEK JE VERHAAL
Marketing is een wetenschap van data en algoritmes geworden, waarin klanten exact krijgen wat ze willen. Goede reclame blijft echter de kunst van verrassen met sterke verhalen, die percepties veranderen door hoofden én harten veroveren. Tijdens een serie gesprekken leren jullie de geheimen kennen van goede reclame en sterke merken, zodat jullie zelf het verhaal ontdekken dat richting en inspiratie geeft aan jullie organisatie. Het wordt een reis waarin we spelen met jullie eigen percepties, waarheden en stokpaarden.
BESPREEK JE VERHAAL
Staat jullie merkverhaal of corporate story als een huis? Dan wordt het tijd dat het jullie dagelijks werk gaat sturen, inspireren en motiveren. Daarom gebruiken we het verhaal om met andere ogen naar jullie organisatie en markt te kijken. Zo gaan we op zoek naar de kansen die jullie verhaal biedt, zowel binnen als buiten de organisatie. Brengt het jullie op ideeën om zaken anders of beter te doen? Of moeten jullie ergens mee stoppen, zodat er meer ruimte komt voor zaken die beter bij jullie verhaal passen? En hoe kunnen we het verhaal verrijken en verdiepen?
BRIEFINGSGESPREK
Met een briefing vertel je collega’s, bureaus of zakenpartners waar je staat, waar je heen wilt en wat je van hen verlangt. Het bepaalt het succes van jullie project en samenwerking. Een goede briefing voorkomt misverstanden en bespaart onnodige kosten. Tijdens een workshop bereiden we dit belangrijke gesprek voor en schrijven we samen een briefing. We gaan op zoek naar de mogelijke valkuilen in jullie samenwerking en proberen een helder beeld te vormen van het eindresultaat. Een beeld dat iedereen inspireert om in dezelfde richting aan de slag te gaan.
LEGO SERIOUS PLAY
Denken met je handen. Dat doe je door met Lego je gedachten te verbeelden. Zo komen er inzichten naar boven waarvan je niet wist dat ze in jou en je team zaten. Tijdens het gesprek leg ik jullie de vragen voor waar jullie meer over willen weten. Vervolgens bouwen jullie met Lego het antwoord en presenteren dat aan elkaar. Door samen te reflecteren op de bouwsels openen zich nieuwe perspectieven. In 2002 ben ik als één van de eerste Nederlanders in Legoland getraind in het gebruik van deze speelse gesprekstechniek, die de impliciete kennis van jouw team expliciet maakt.
SOCRATISCH GESPREK
Socrates was een meester in vragen stellen die mensen dwongen beter na te denken over hun denkbeelden. Een socratisch gesprek is dan ook zeer geschikt voor teams die aan zichzelf durven te twijfelen. Tijdens het gesprek onderzoeken we dilemma’s. Bijvoorbeeld, wanneer hebben klanten geen gelijk? Of, wanneer mogen we regels negeren? Door vragen te stellen en naar elkaar te luisteren, wordt het duidelijk hoe jullie over de dilemma’s denken waar jullie mee worstelen. De woorden en begrippen die er mee samenhangen krijgen een nieuwe of diepere betekenis.
Gespreksleider met een…
Het is altijd lastig is om in de waan van de dag samen tijd vrij te maken voor reflectie, verdieping en inspiratie. Om die schaarse tijd goed te benutten, zorg ik ervoor dat jullie het maximale uit een gesprek halen en dat jullie zo min mogelijk tijd in de voorbereiding hoeven te steken. En uiteraard leid ik de gesprekken in goede banen, waardoor de kennis en ideeën van jouw collega’s maximaal besproken en benut worden. Dat is de begeleiding die je van elke professionele gespreksleider mag verwachten. Maar ik bied meer…
… uitgesproken mening.
Mijn meerwaarde als gespreksleider ligt bij de inhoudelijke sturing van gesprekken. Ik gebruik mijn intuïtie, creativiteit en werkervaring om ter plekke nieuwe perspectieven te openen op jullie organisatie, markt, strategie, verhaal en samenwerking. Tijdens het gesprek leg ik mijn observaties, twijfels en ideeën op tafel. Het resultaat is dat jullie niet alleen met elkaar, maar ook met mij in gesprek gaan. Zo daag ik jullie uit standpunten in te nemen. Dat maakt duidelijker op welke grond jullie samen staan in een veranderende wereld.
Van buiten naar binnen.
Een gesprek heeft pas zin als het nieuwe perspectieven opent. De beste manier om dat te bereiken is om jouw team uit de dagelijkse bubbel te halen. Door jullie letterlijk of figuurlijk mee naar buiten te nemen, wordt het mogelijk om met andere ogen naar jullie dagelijks werk te kijken.
Kritische reflectie.
Verwacht een gesprek waarin ik je een spiegel voorhoud en jullie waarden, drijfveren en overtuigingen kritisch maar tegen het licht houd. Niet om ze te verwerpen of veranderen, maar juist om ze te verrijken en versterken, zodat ze meebewegen met een wereld die elke dag verandert.
Vrij van prestatiedruk.
Nieuwe perspectieven openen zich als een gesprek niet onder druk staat om iets concreets op te leveren dat morgen gebruikt moet worden. Pas als jullie je zelf vrij maken van de verplichting plannen te maken, ontstaat er de ruimte om anders te kijken naar de dagelijks hectiek.
Telefoon
Adres
Papaverweg 38, Amsterdam