Selecteer een pagina

WAAROM?

Zoek samen inspiratie, verdieping & reflectie

Sinds 1998 help ik organisaties bij het ontdekken en communiceren van het verhaal dat duidelijk maakt waarom ze zich onderscheiden van concurrenten, wat ze relevant maakt voor klanten en hoe ze zin en betekenis geven aan het werk van medewerkers. Daardoor weet ik dat er binnen organisaties vaak alleen over hun dit verhaal wordt gepraat als het nog niet duidelijk is. Het gesprek valt vaak stil zodra de gedeelde visie, missie en kernwaarden bekend zijn en iedereen weet wat de koers, positie en rol van de organisatie is.

Er is dan al zoveel gepraat om tot dit punt te komen, dat men niet meer zit te wachten op meer gesprekken. Als het verhaal duidelijk is en enthousiasme oproept, dan wil men er gewoon mee aan de slag. Men ziet het nut niet om door te praten over iets dat bekend is en geen vragen meer oproept. De gedachte is dat dit alleen maar tot een herhaling van zetten leidt, die geen nieuwe inzichten en ideeën meer oplevert. Niets is echter minder waar. Het gesprek wordt pas echt interessant en waardevol als het verhaal of de strategie van de organisatie duidelijk is en collega’s weten waar ze samen voor staan. 

Als je weet waar je samen voor staat, dan wordt het mogelijk om met andere ogen te kijken naar jullie samenwerking, organisatie en markt. Je deelt immers een uniek standpunt, dat een geheel eigen perspectief biedt. Daarmee kan je zin en betekenis geven aan alles dat op jullie weg komt. Het wordt mogelijk om kansen en oplossingen te zien, die anderen niet zien. Je kan onderscheid maken tussen relevante ontwikkelingen en vluchtige hypes. Kortom, als je weet waar je samen voor staat, dan kan je bewegen in een complexe wereld, zonder je koers en identiteit te verliezen.

Maar dat lukt alleen als je tijd vrij maakt voor je collega’s en samen afstand neemt van de dagelijkse hectiek. Als je de focus op het hier en nu even loslaat en samen praat over daar en later. Wanneer je samen verdieping en reflectie zoekt, maar niet meteen een concrete oplossing of helder stappenplan verwacht. Dan openen zich andere perspectieven en ontstaan er nieuwe inzichten en ideeën. Door het gesprek over jullie verhaal of strategie gaande te houden, leer je elkaar beter begrijpen en voel je weer wat jullie verbindt.

Nu is het altijd lastig om in volle agenda’s tijd te vinden voor een goed gesprek. Daarom denk ik graag met je mee hoe we in jouw organisatie de schaarse tijd en ruimte voor verdieping, reflectie en inspiratie maximaal kunnen benutten. En hoe we jouw collega’s kunnen verleiden even stil te staan om te bespreken waar jullie samen voor staan.

WAAROM?

Ontdek zelf je merkverhaal

Verhalen bespreken en ontdekken.

Je hebt weinig aan een strategie of verhaal dat niet besproken wordt. En een gesprek met je collega’s wordt pas echt interessant en waardevol, als er al een duidelijk beeld is van jullie koers, positie en rol in een veranderende wereld. Daarom ben ik mij als merkstrateeg de afgelopen jaar gaan specialiseren tot gespreksleider. In plaats van telkens iets nieuws te ontwikkelen, bespreek ik liever bestaande strategieën en verhalen, zodat ze worden waargemaakt.

Maar natuurlijk help ik je ook nog steeds graag als jullie nog zoeken naar een merkstrategie of een verhaal dat duidelijk maakt hoe jullie het verschil maken in de markt. Dat is wat ik als merkstrateeg altijd heb gedaan en nog steeds erg leuk vind om te doen. Maar ook dat doe ik tegenwoordig als gespreksleider.

Tijdens een serie gesprekken help ik de sleutelspelers van jouw organisatie zelf een merkstrategie en een basisverhaal te kiezen. Dat doe ik door ze te laten denken als merkenbouwers en te laten kijken als reclamemakers. Het voordeel is dat we het creatieve proces zo verrijken met de kennis en ideeën die binnen de organisatie leven. Dat maakt het verhaal authentieker en verhoogt de kans dat het omarmt wordt in de organisatie en het verschil gaat maken in de wereld.

Je hoeft de ontwikkeling van jouw verhaal dus niet uit te besteden aan een reclamebureau. Hun kracht is om jouw organisatie door de ogen van je klanten te bekijken. Dat is erg waardevol, maar dat kunnen jullie zelf ook. Wat een reclamebureau echter niet kan is bepalen waar jullie samen voor staan.

De klant is geen koning

Tijdens de ontwikkeling van jullie verhaal, moet je vooral naar jezelf luisteren. De klant is dan even geen koning. Als je het verhaal alleen maar afstemt op de behoeften en wensen van klanten, dan ga je hun aandacht verliezen. Je verhaal gaat dan te veel lijken op dat van je concurrenten, omdat zij ook vertellen wat jullie klanten graag willen horen.

Dus vergeet die klant even. Luister eerst naar jezelf en naar je collega’s. Wat is het verhaal dat jullie graag over jezelf vertellen? Welk verhaal verovert jullie eigen hoofden en harten? Dat is waarschijnlijk een heel ander verhaal dat het verkooppraatje waarmee iedereen klanten probeert te verleiden. En juist daarom zal het de aandacht van je klanten trekken. Je zal er zeker ook klant mee afschrikken, maar een sterk merk is nu eenmaal geen allemansvriendje. Sterke merken nemen een stelling in en maken duidelijk waar ze voor staan. Dus praat je klant niet naar de mond, maar besteed je tijd en geld aan gesprekken waarin je samen met je collega’s bespreekt waar je samen voor staat.

Telefoon

+31.6.53765171

Email

mail@dennisvanegmond.nl

Adres

Papaverweg 38, Amsterdam