Dennis van egmond
Gesprekken, VErhalen & merken
De organisatie
achter het merk
In 1998 startte ik mijn carrière als merkstrateeg bij FHV/BBDO. Daar leerde ik het vak van reclamemaker. En veel later in mijn carrière heb ik bij N=5 veel plezier beleefd aan mijn betrokkenheid bij vele prijswinnende reclamecampagnes. Maar toch, hoe leuk het ook is, mijn hart heeft nooit echt bij reclame gelegen. Ik heb de organisatie achter het merk altijd veel interessanter gevonden dan de glanzende buitenkant.
In organisaties voel je de betrokkenheid van mensen die er elke dag werken en vind je de verhalen die het verschil maken in de buitenwereld. Dus toen het interne communicatiebureau Signum in het jaar 2000 onderdeel werd van de FHV Groep, greep ik de kans om mezelf daar te specialiseren in internal branding. Zo leerde ik het interne krachtenveld kennen van grote organisaties zoals PostNL, Essent, Vodafone, KPN, Interpolis, Rabobank, Postbank en de Nederlandse Politie. Ook ontdekte ik dat interne communicatie hele andere wetten kent dan reclame.
Sindsdien heb ik gezocht naar wegen om de binnen- en buitenwerelden te verenigen. Merken zijn helaas vaak niet meer dan reclamemiddelen. Maar voor mij zijn het in de eerste plaats krachtige management tools, die gebruikt kunnen worden om organisaties te sturen en medewerkers te binden. Maar dan moet het verhaal waar klanten mee verleid worden, ook de hoofden en harten van collega’s veroveren.
Pas na mijn tijd bij N=5 slaagde ik er in als zelfstandig merkstrateeg klanten te vinden waarmee ik samen deze verhalen kon ontwikkelen en het merk zowel binnen als buiten de organisatie tot leven kon brengen. De sterkste voorbeelden hiervan zijn Inholland, Deloitte Risk Advisory, Partou Kinderopvang en kleine bedrijven zoals Het Juridisch Platform, Berghauser Pont en VHP Human Performance.
Tegenwoordig ben ik veel meer een gespreksleider dan een strateeg. Mijn interesse ligt vooral bij het tot leven brengen van strategieën en verhalen. Oftewel, ik hoef ze niet zo nodig meer zelf te bedenken. Het blijft leuk werk waar ik mijn handen niet voor om draai, maar mijn uitdaging ligt bij mensen bewust maken van het potentieel én de consequenties van hun eigen plannen, strategieën, verhalen en merken. En dat doe ik dus vooral door middel van gesprekken.
Gespreksleider met een…
Het is en blijft lastig is om in de waan van de dag samen de rust te vinden voor een goed gesprek. Om die schaarse tijd goed te benutten, zorg ik ervoor dat jullie er het maximale uithalen en zo min mogelijk tijd in de voorbereiding hoeven te steken. En ik leid de gesprekken in goede banen, waardoor de kennis en ideeën van je collega’s maximaal besproken en benut worden. Dat is de begeleiding die je van elke gespreksleider mag verwachten. Mijn meerwaarde is dat ik gesprekken ook inhoudelijk stuur en diepgang geef. Mijn ervaring als merkstrateeg gebruik ik om ter plekke creatieve perspectieven te openen, die jullie in staat stellen samen tot nieuwe inzichten te komen.
… uitgesproken mening.
Tijdens ons gesprek leg ik mijn observaties, twijfels en ideeën op tafel. Het resultaat is dat jullie niet alleen met elkaar, maar ook met mij in gesprek gaan. Zo daag ik jullie uit meningen te veranderen en nieuwe standpunten in te nemen. Verwacht dus een gesprek waarin ik jullie een spiegel voorhoud en jullie strategie én manier van denken kritisch maar opbouwend tegen het licht houd. Niet om de strategie te verwerpen of veranderen, maar juist om het te verrijken en verdiepen, zodat het meebeweegt met een veranderende wereld. Het is altijd mijn doel meer bewust te maken waar jullie samen voor staan en hoe jullie het verschil maken als team of organisatie.
TESTIMONIALS
VAN ALLE MARKTEN THUIS
Als merkstrateeg en gespreksleider heb ik voor meer dan vijftig bekende en minder bekende merken gewerkt. Daardoor heb ik alle soorten organisaties van binnen en buiten leren kennen. Zo heb ik machtige marktleiders gediend, dappere challengers aangemoedigd, starters op weg geholpen, alles gegeven voor maatschappelijke doelen, meerdere ministeries van binnen leren kennen, beursgenoteerde CEO’s en MKB ondernemers geadviseerd, door het hele land vertrouwen gewonnen op werkvloeren en de behoeften van uiteenlopende doelgroepen onderzocht. Uiteraard heb ik hier veel geleerd. En het heeft mooie resultaten op geleverd. Helaas kan je gesprekken niet in een portfolio afbeelden. Bovendien is veel van mijn werk strategisch en dus vertrouwelijk. Vandaar dat ik hieronder alleen wat hoogtepunten van mijn werk als reclamemaker kan laten zien.

KLANTEN sinds 1998

Telefoon
+31.6.53765171
mail@dennisvanegmond.nl
Adres
A’DAM Toren, Amsterdam
Recente reacties